måndag 15 februari 2016

160215 Måndag och faktatext

Förmiddagen

Fakta-text

Här är två av de fakta-texter ni läst inom projekt "må bra".





Vi ska nu skriva en fakta-text tillsammans. Vi ska använda den här 6-fältaren.




Lommens fakta-text
Hälsa 160215
Jag mår bra av att äta ägg.
Smörgås med ost är en bra frukost.
Jag mår bra av att äta gröt.
Flingor i mjölk eller yoghurt är ett bra mellis.

Ett barn behöver sova 10 timmar per natt för att må bra.
Vuxna behöver sova 7 timmar.
Min hjärna vilar när jag sover så den är pigg till nästa dag.

Jag mår bra av att bada eller duscha.
När jag tvättar händerna försvinner alla bakterier.
Jag måste borsta tänderna 2 gånger om dagen för att inte få hål i dem.

Min kropp behöver röra sig för att orka mer.
Jag kan träna cirkus för att min kropp ska bli stark.
Judo är bra träning för min kropp och för min balans.
Jag mår bra av att dansa.

Jag mår bra av att vara med min familj.
Mina kompisar gör att jag mår bra.
Mina kusiner gör att jag mår bra.
Att ha någon att vara med gör att jag mår bra.
Snälla, justa, omtänksamma och trevliga människor är bra för mig.


Eftermiddagen
Nu ska ni få skriva och rita egna fakta-texter

I teamen
1. Fyll i en egen 6-fältare
2. Skriv på datorn (7 team)
3. Rita bilder till (7 team)
4. Klistra fast text till bild



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar